State of the Union Speech: A focus on youth

ENSIE - 15-11-2021

On September 15th, Ursula van der Leyen, the European Commission President pronounced her now traditional State of the Union speech during the front of the European Parliament plenary session in Strasbourg. This year, the speech them was “Strengthening the soul of our union”.

The first thing to underline regarding this speech is the lack of developments on social aspects, for example, the question of the raise of poverty in the EU since the COVID-19 crisis was not mentioned, as underlined by the Social Platform. However, a few announcement were made that could be of interest for work integration social enterprises (WISEs).

Measures in favour of youth

Indeed, one of the most interesting news concerned youth.  Ursula van der Leyen announced that 2022 would be the European Year of Youth « Because our youth put meaning into empathy and solidarity. They believe we have a responsibility towards the planet. And while they are anxious about the future, they are determined to make it better ».  Since the speech, more details have been published by the Commission concerning this initiative.

The President of the Commission also announced the creation of a new programme for those who are not in employment, not in education and not in training (the so-called NEETs): the ALMA programme that will « help these young European to find temporary work experience in another Member State ». This programme will help the youth to gain skills, create bonds and help forge their own European identity. More information are expected soon on this topic.

Western Balkans

Ursula van der Leyen recalled the importance of the Western Balkans and wished to display the Commission’s engagement towards the adhesion process. She announced the reinforcement of the financial support to the region in the framework of a new economic and investment plan, up to a third of the regional GDP. ENSIE hopes that this plan will be partly directed towards social economy and WISEs, who need support to develop in the area.

Social Pillar and green transition

The question of the European Pillar of Social Rights has been briefly mentioned, maybe too lightly in regard to its importance in the implementation of a more social Europe. Indeed, although Ursula van der Leyen acknowledged the importance of the implementation of the Pillar, she did not mentioned its assessment nor its role in the European Semester. ENSIE has been working towards this acknowledgement within Social Platform in the last years.

Finally, when she rightly recalled that the Green transition should be also just, she did not talk about the role of the Social Economy, which could be one of the key actors to ensure a fair and just transition leaving no one behind. ENSIE has been trying in the last years to make the work of the social economy and WISEs acknowledged, both through its positions and in the framework of the JustGreen project.

Discours sur l’état de l’Union : cap sur la jeunesse

Le 15 septembre dernier, Ursula van der Leyen, Présidente de la Commission européenne a prononcé le désormais traditionnel discours sur l’état de l’Union devant le Parlement européen réuni en plénière à Strasbourg. Cette année, le discours avait pour thème principal « Renforcer l’âme de notre union ».

Il faut tout d’abord souligner que les aspects sociaux ont été très peu développés dans le discours, par exemple,  la question de l’augmentation de la pauvreté en Europe, à la suite notamment de la crise de la COVID-19 n’a pas été abordée, comme l’a montré Social Platform. Il faut cependant souligner que quelques annonces ont été faites pouvant intéresser les entreprises sociales d’insertion.

Des mesures en faveur des jeunes

En effet, une des annonces les plus intéressantes concerne les jeunes. Ursula van der Leyen a ainsi annoncé que 2022 serait l’année européenne de la jeunesse : « Parce que nos jeunes ont donné du sens à l'empathie et à la solidarité. Ils estiment que nous avons une responsabilité envers la planète. Et bien qu'ils soient inquiets pour l'avenir, ils sont déterminés à le rendre meilleur. » Depuis, des précisions ont été apportées par la Commission européenne pour cette année.

La Présidente de la Commission a également annoncé la création d’un nouveau programme à destination de ceux qui n’ont pas d’emploi et qui ne suivent ni enseignement, ni formation (les NEET), le programme ALMA qui « offrira à ces jeunes la possibilité d'une expérience professionnelle temporaire dans un autre État membre. » Ce programme permettra aux jeunes d’acquérir des compétences, créer des liens et renforcer la croyance européenne. Plus d’informations sont attendues sur ce sujet.

Balkans occidentaux

Ursula van der Leyen a rappelé l’importance des Balkans occidentaux et souhaite démontrer l’engagement de la Commission à l'égard du processus d'adhésion. Elle annonce donc le renforcement du soutien à la région dans le cadre d’un nouveau plan économique et d'investissement, à hauteur d’environ un tiers du PIB de la région. ENSIE espère que ce plan sera en partie dirigé en faveur de l’économie sociale et des entreprises d’insertion qui ont grand besoin de soutien pour se développer dans la région.

Socle des droits sociaux et transition verte

La question du socle européen des droits sociaux a été rapidement abordée, peut-être trop légèrement au regard de son importance pour la mise en place d’une Europe sociale. En effet, si Ursula van der Leyen a reconnu l’importance de sa mise en œuvre, elle n’est pas revenue sur son bilan ni sur son rôle dans le semestre européen. ENSIE travaille, au sein de Social Platform Plateforme Sociale, sur cette question depuis plusieurs années.

Enfin, lorsqu’elle rappelle, à juste titre, que la transition écologique doit être juste, elle n’aborde pas la question de l’économie sociale, qui peut être une des clés pour s’assurer que cette transition ne laisse personne de côté. ENSIE essaye depuis plusieurs années de faire reconnaitre ce rôle à l’économie sociale et aux entreprises sociales d’insertion à travers ses positions et au sein du projet JustGreen